Bóg, którego objawił nam Jezus, gdy był człowiekiem, jest Ojcem, którego nieskończone miłosierdzie przyjmuje skruszonego grzesznika i czyni go wolnym. Opowiadanie przytoczone przez Łukasza (Łk 15, 11-32) przedstawia historię tego spotkania: powszechnie nazywa się je „przypowieścią o synu marnotrawnym”, ale tak naprawdę powinno się je nazywać „przypowieścią o miłosiernym Ojcu”. Główną postacią nie jest tu syn – choćby dlatego, że synów jest dwóch – ale Ojciec, do którego powracają obaj synowie, każdy na swój sposób. W opowiadaniu występują zatem trzy postaci: przede wszystkim postać Ojca – postać centralna, a obok pojawiają się synowie: młodszy – marnotrawny – i starszy. W cechach charakteryzujących synów ktoś doszukał się, nie bez pewnej racji, metafory ludu nowego Przymierza oraz metafory naszych „starszych braci”, ludu pierwszego Przymierza – Izraela. Dwa ludy zostają wspólnie objęte ramieniem miłosierdzia Boga żywego…
Ukazanego w opowiadaniu Ojca łatwo zidentyfikować jako Boga Jezusa: poznajemy to dzięki temu, że przypowieść opowiada historię „powrotu do domu” zagubionego syna. W biblijnym języku hebrajskim – języku precyzji, który za pomocą jedynie 5750 słów jest w stanie wyrazić wszystko, ponieważ posługuje się licznymi obrazami – idea rozmowy wyrażona jest za pomocą słowa, które oznacza powrót. Ten, do którego się powraca, Ojciec, jest wyobrażeniem Boga, którego Jezus przyszedł głosić, zostaliśmy też wezwani, aby powrócić do Jego domu.
Jest to Bóg, który nie życzy sobie, aby człowiek pouczał Go, jak być Bogiem, jest to Bóg „nieobojętny”. Odkrycie Jego oblicza jest ważne nie tylko po to, aby z kolei ciągle na nowo odkrywać najgłębsze korzenie naszego życia i tożsamości kulturowej, na którą składa się współistnienie tradycji żydowsko-chrześcijańskiej z kulturą grecko-łacińską, ale także jest konieczne w czasach takich jak nasze, w których religia przez niektórych sprowadzana jest do postawy fundamentalizmu i przemocy. Dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej trzeba zrozumieć, że Bóg, który jest miłosierdziem, nigdy nie usprawiedliwi jakiejkolwiek formy przemocy człowieka wobec drugiego człowieka. Można wskazać co najmniej sześć cech, charakteryzujących Boga Jezusa, które widoczne są w tej przypowieści.
You must be logged in to post a comment.