PIELGRZYMKA NA POMORZE

W dniach 15. i 16, czerwca z parafii Najświętszego Serca Jezusowego wyruszyła autokarowa pielgrzymka na Pomorze. Wraz z ks. Romanem, ks. Jerzym pielgrzymowało 46 osób. Najpierw zwiedzaliśmy Kwidzyn, w którym w 2005 r odkryto krypty wielkich mistrzów Zakonu Krzyżaków, bowiem zgodnie zobowiązującym prawem nie wszyscy mistrzowie mogli być pochowani w Malborku. Pani przewodnik przekazała istotne informacje dotyczące konkatedry oraz zaprowadziła do krypty, gdzie są wystawione trzy mumie mistrzów ubranych zgodnie ze starą tradycją. W tym mieście, podobnie jak w Niemczech był wielki kult św. Doroty i Jana z Kwidzyna. Następny punkt to Malbork. Największy zamek Krzyżaków zwiedzaliśmy pod przewodem Pana Rafała. Kilka godzin zwiedzania upłynęło bardzo szybko, bo ufortyfikowania z cegły największe w skali Europy, bogate muzeum czynne od 1961 r., wielkie ilości broni używanej od średniowiecza  do XIX wieku, odtworzone  najważniejsze sale obrad czy mieszkalne przez mistrzów interesowały wszystkich. Pierwszego dnia zwiedziliśmy również Pelplin, który całkiem słusznie nazwany został “perłą gotyku północy”. Muzeum diecezjalne, w którym są min najstarsze wydania Biblii, otoczenie i kościół z 23 ołtarzami robi wielkie wrażenie. Nocleg zaplanowany był w Straszynie w Domu Rekolekcyjnym. Drugiego dnia po porannej Eucharystii, śniadaniu ruszyliśmy zwiedzać Gdańsk. Z Panią Martą spotkaliśmy się na moście nad Wełtawą. Potem traktem królewskim przeszliśmy na Długi Targi ul Długą. Wysłuchaliśmy przekazu o kamieniczkach bogatszych gdańszczan i wszystkich godnych uwagi obiektów. W drodze do Bazyliki Mariackiej obejrzeliśmy odbywającą się tego dnia paradę seniorów. W kościele Mariackim trwa remont, więc usłyszeliśmy i obejrzeliśmy to, co w tej sytuacji było możliwe. Następnie udaliśmy się pod słynną Pocztę, gdzie bohaterscy pracownicy bronili się po wybuchu II wojny światowej i przeszliśmy do kościoła pw. Św. Brygidy. To jest tzw. kościół Solidarności i  znajduje się tutaj niedawno oddany bursztynowy ołtarz. W gablotach wystawione są ciekawe eksponaty i niesamowity pomnik Błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki. Stąd udaliśmy się pod bramę Stoczni Gdańskiej. Pani Marta bardzo ciekawie opowiadała o gdańskich wydarzeniach i solidarności.

Potem autokarem ruszyliśmy do katedry w Oliwie. W tej 107 metrowej świątyni usłyszeliśmy opowieści zobaczyliśmy wszystkie zabytkowe obrazy i figury oraz wysłuchaliśmy koncertu organowego. Po czym nastąpiła część wypoczynkowa pielgrzymki. Spacer po słynnym sopockim molo i  odpoczynek według własnego gustu zregenerował siły, dzięki temu zadowoleni wróciliśmy do domów.